Motorisk utvikling hos barn 1-6 år

Motorisk utvikling hos barn er som tidligere nevnt her og her en naturlig modning av nervesystemet og bygger på tidligere lærte ferdigheter, kalt milepæler. Alle barn følger i bunn og grunn den samme motorisk utviklingen med noen individuelle forskjeller. Noen barn er tidlig ute med å nå sine milepæler mens andre er noe sent utviklet. Ved større studier av barnets motoriske utvikling kan man se et gjennomgående mønster der hovedparten har samme motoriske mønster tilsvarende deres alder.

Med kjennskap til den normale aldersbestemte motoriske utviklingen kan man lettere vurdere det individuelle barnets utvikling og plukke opp eventuelle motorisk svake punkter. Noen barn følger ikke helt den normale motoriske utviklingen av flere grunner, f.eks genetiske faktorer eller pga endret stimulering av bevegelsesapparatet.

shutterstock_209276827shutterstock_155393843

Nedenfor følger en oversikt over normal motorisk utvikling hos barn 1-6 år: 

(basert på Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet).

Gange:

Ettåringen Bredt fotfeste, uten rotasjon i ryggsøylen. Lett bøy i knær og hofter. Flat fot og armene er bøyde og holdes høyt for å holde balansen.
2-åringen Mindre bredt fotfeste, bedre balanse og begynnende fotavvikling (hæl tågange).
3-åringen Fotavvikling, setter hælen først ned i steget. Armene begynner i kryssmønster. Begynnende rotasjon i ryggsøylen.
4-5 åringen Ledig gange med velutviklet kryssmønster i armene.
5-6 åringen Diagonalgang med full rotasjon i ryggsøylen. God fotavvikling.

 

Løping:

Barn begynner å springe når det er stødig i gangen og har begynt å hoppe.

Ettåringen Springer med små skritt, stive ben og armer uten koordinasjon mellom armer og ben.
2-3 åringen Springer på flat fot med en begynnende svevfase. Kan øke og dempe farten samt stoppe brått.
3-4 åringen Springer fritt med svevfase.
4-5 åringen Setter hælen først i bakken og har god pendel i armene. Overkroppen er lett fremoverbøyd.
5-6 åringen Springer lett med full svevfase og diagonal bruk av arm og ben.

Hopping:

 

2-3 åringen Har mykhet i kneleddet og kan hoppe ned fra en kant. Kan hoppe fremover med samlede ben.
3-4 åringen Hopper med nyansert og sikrere.
4-5 åringen Hopper med svikt i knærne og kan hoppe flere hopp med samlede ben fremover.
5-6 åringen Hoppet er automatisert og kan utføres med mange hopp etter hverandre.

Hinking:

Barnet øver på hinking når det kan hoppe med samlede ben og kan stå på en fot.

 

3-4 åringen Kan stå en stund på ett ben, og prøver å hoppe fremover på det ene benet.
4-5 åringen Kan hinke på den foten som foretrekkes.
5-åringen Kan hinke noen meter fremover på HVER fot.
6-åringen Hinker rytmisk og med bedre kvalitet og styrke.

Klatring:

Klatring er et krysset bevegelsesmønster med armer og ben.

Klatring i likhet med andre aktiviteter som bruker diagonalmønsterer stimulerer kommunikasjonen mellom høyre og venstre hjernehalvdel.

Forskjellen mellom å klatre i en ribbevegg eller lekestativ og i et tre er at de første 2 mulighetene gir som oftest kun en vei opp og ned, mens det å klatre i et tre gir flere muligheter og barnet må velge veien selv.

3-åringen Liker å klatre, men klatrer vanligvis ikke høyere enn de klarer selv uten assistanse.
5-6 åringen Klatrer høyt og utfordrer seg selv.

 

Koordinasjon:

Samspillet mellom nerve og muskelsystemet utvikles gjennom vekst, modning og læring. Det gjør at barnet kan utføre hensiktsmessige bevegelser på en OPTIMAL måte.

De koordinative egenskapene er: Balanse, rytme, reaksjon, rom-orientering, tilpasset kraft, øye-hånd og øye-fot koordinasjon. Disse egenskapene er GRUNNELEMENTER i ALLE bevegelser og danner basis for læring av nye bevegelser.

shutterstock_71037820