Milepælene barnet ditt IKKE bør hoppe over

Milepæler er fysiske og sosiale ferdigheter barnet oppnår i sin oppvekst. De aller første milepælene foreldre ofte husker best er det første smilet og øyekontakten med barnet. Milepælene er viktige for nervesystemets modning, hvor én milepæl bygger på foregående milepæler og fører til de neste, i et planlagt mønster på et forventet tidspunkt i utviklingen. De forskjellige milepælene babyen skal nå er universelle som betyr at norske barn skal kunne utvikle seg i samme tempo som barn oppvokst i andre verdensdeler.

Hjernen og nervesystemet er sannsynligvis det mest komplekse ved oss mennesker. Til forskjell fra noen dyr er vi ikke født med en ferdig utviklet hjerne. Ved fødsel er ikke menneskehjernen spesielt kompleks og det tar årevis for å oppnå komplekse og intelligente ferdigheter. Utviklingen av komplekse ferdigheter starter i det små, helt fra vi er nyfødte. Enkle bevegelser og ferdigheter danner grunnmuren for de mer komplekse. Man kan tenke seg at barnets utvikling er som et hus, der de aller tidligste milepælene danner grunnmuren, og at det ikke bør være «hull» i hverken grunnmur eller første etasje for at resten av huset skal kunne stå stødig. Hvis barnet ikke når sine milepæler til riktig tid, eller «hopper over» en milepæl dannes det «hull» i utviklingen.

Under følger en oversikt over de vanligste og viktigste milepælene som barnet følger. Den er enkel for foreldre å følge for å se om barnet utvikler seg normalt.

 

Alder Milepæl
2 måneder Smiler til deg og følger deg med blikket når du beveger deg.

Kan snu hodet til begge sider i mageleie.

Liker svart-hvitt fremfor farger.

Liker ansikter fremfor leker.

3 måneder Kan holde hodet og øvre del av brystet oppe i mageleie.

Tar etter leker.

Smiler til andre mennesker.

Hendene er åpne. Griperefleksen er svakere.

4 måneder Babler, ler og prøver å etterligne lyder.

Holder hodet stabilt i mageleie.

6 måneder Kan rulle fra mage til rygg og tilbake igjen.

Kan flytte leker fra en hånd til den andre.

7 måneder Gjenkjenner navnet sitt.

Bruker stemmen aktivt for å uttrykke seg.

9 måneder Kan sitte uten støtte.

Krabber.

Begynner å si mamma og pappa.

12 måneder Går med eller uten hjelp.

Sier minst ett ord.

Begynner å herme etter andre.

18 måneder Går uavhengig.

Kan drikke fra en kopp.

Sier flere ord.

Kan peke på flere kroppsdeler.

2 år Hopper og løper.

Kan legge to ord sammen.

Kan følge enkle instruksjoner.

3 år Klatrer.

Kan snakke med flere ord pr setning.

Kan sortere ting etter form og farge.

4 år Kommer overens med mennesker utenom nærmeste familie.

Kan tegne sirkler og firkanter.

Sykler på trehjulsykkel.

5 år Kan telle til 10 eller mer.

Kan kle på seg selv.

Kan gjenkjenne kjente steder.

Kan veien hjem.

Hvordan kan man legge til rette for at barnet når sine milepæler til riktig tid?

  • Prioriter magetid, les mer om det her.
  • La barnet utforske leker med forskjellige farger, form og tekstur.
  • Gi positive tilbakemeldinger når barnet oppnår en milepæl.
  • La barnet utforske verden i et trygt miljø- fjern farlige hindringer.
  • Barn hermer etter andre, la barnet leke og observere andre barn fra de er små.

shutterstock_58770340

 

Forskning:

Head lag in infants at risk for autism: a preliminary study.

PPREMO: a prospective cohort study of preterm infant brain structure and function to predict neurodevelopmental outcome.